Antropologia filozoficzna TWT-KP-SM>Antfil
Wykład obejmuje zaznajomienie studentów z głównymi ideami dotyczącymi filozofii człowieka. W pierwszej części polega na przestawieniu przeglądu historycznego. Zaczyna się od antropologii biblijnej i biegnie poprzez filozofię starożytnej Grecji, ze szczególnym uwzględnieniem Sokratesa, Platona i Arystotelesa. Następnie przedstawia naukę Ojców Kościoła (św. Augustyn) i filozofów średniowiecznych (św. Tomasz z Akwinu). Z pośród filozofów nowożytnych uwzględnieni są głównie: Kartezjusz, Leibniz, Kant, Hegel, Kierkegaard. Całość zamyka filozofia współczesna, gdzie omówieni zostają personaliści (Maritain, Mounier, Wojtyła)
Druga część wykładów dotyczy wybranych zagadnień szczegółowych: ewolucja człowieka widziana z perspektywy nauk przyrodniczych i jej filozoficzna analiza (cechy specyficznie ludzkie, powstanie duszy w kontekście ewolucji), zagadnienie człowieka widziane w perspektywie współczesnego tomizmu, zagadnienie rozumności i wolności, dusza ludzka w perspektywie neotomizmu.
W cyklu 2023/2024-Z:
Wykład obejmuje zaznajomienie studentów z głównymi ideami dotyczącymi filozofii człowieka. W pierwszej części polega na przestawieniu przeglądu historycznego. Zaczyna się od antropologii biblijnej i biegnie poprzez filozofię starożytnej Grecji, ze szczególnym uwzględnieniem Sokratesa, Platona i Arystotelesa. Następnie przedstawia naukę Ojców Kościoła (św. Augustyn) i filozofów średniowiecznych (św. Tomasz z Akwinu). Z pośród filozofów nowożytnych uwzględnieni są głównie: Kartezjusz, Leibniz, Kant, Hegel, Kierkegaard. Całość zamyka filozofia współczesna, gdzie omówieni zostają personaliści (Maritain, Mounier, Wojtyła) |
W cyklu 2024/2025-Z:
Wykład obejmuje zaznajomienie studentów z głównymi ideami dotyczącymi filozofii człowieka. W pierwszej części polega na przestawieniu przeglądu historycznego. Zaczyna się od antropologii biblijnej i biegnie poprzez filozofię starożytnej Grecji, ze szczególnym uwzględnieniem Sokratesa, Platona i Arystotelesa. Następnie przedstawia naukę Ojców Kościoła (św. Augustyn) i filozofów średniowiecznych (św. Tomasz z Akwinu). Z pośród filozofów nowożytnych uwzględnieni są głównie: Kartezjusz, Leibniz, Kant, Hegel, Kierkegaard. Całość zamyka filozofia współczesna, gdzie omówieni zostają personaliści (Maritain, Mounier, Wojtyła) |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Dysponuje uporządkowanymi podstawowymi wiadomościami z filozofii człowieka
2. Zna metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla filozofii człowieka
3. Na podstawie twórczej analizy problemów formułuje propozycje ich rozwiązania
Kryteria oceniania
Wiedza i jej wykorzystanie w rozwiązywaniu problemów filozoficznych
Wysiłek, sumienność i zaangażowanie w zdobywanie wiedzy i umiejętności
Przygotowanie do kolokwium i egzaminu
Metoda: obserwacja rozwoju umiejętności, ro0zmowa, kolokwium, egzamin
Literatura
1. C. VALVERDE SJ, Antropologia filozoficzna, Poznań 1998.
2. G. HAEFFNER, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006.
3. L. KUSAK, Filozofia człowieka. Wybrane koncepcje epoki nowożytnej, Kraków. 2015.
4. R. DAROWSKI, Filozofia człowieka, Kraków 2002.
5. S. KOWALCZYK, Ciało człowieka w refleksji filozoficznej, Lublin 2009.
6. F. Ayala, Dar K. Darwina dla nauki i teologii, Warszawa 2009.
W cyklu 2023/2024-Z:
1. C. VALVERDE SJ, Antropologia filozoficzna, Poznań 1998. |
W cyklu 2024/2025-Z:
1. C. VALVERDE SJ, Antropologia filozoficzna, Poznań 1998. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: