Kultura muzyczna TWT-KP-SM>Kulmuz
T_1. Określenie pojęcia „kultura”
T_2. Muzyka i inne rodzaj sztuki.
Nurt teologii muzyki:
T_3. Biblijne podstawy muzyki sakralnej.
- Stary Testament,
- Nowy Testament (Kol 3,16 i Ef 5, 18-20)
T_4. Tradycja Patrystyczna
- św. Augustyn
T_5. Św. Tomasz
T_5. Marcin Luter
T_6. Czasy nowożytne
T_7. Teologiczne znaczenia muzyki według Urzędu Nauczycielskiego Kościoła
- rys historyczny kościelnego nauczania na temat muzyki
- muzyka w nauczaniu Soboru Watykańskiego II
T_8. Teologiczna koncepcja muzyki kościelnej
Nurt dziedzictwa kulturowego muzyki sakralnej:
T_9. Chorał gregoriański i jego repertuar:
- Ordinarium missae
- Proprium missae
- Officjum Divinum
T_10. Zarys rozwoju chorału gregoriańskiego
T_11. Historie rymowane o polskich świętych:
- św. Stanisław,
- św. Wojciech,
- o św. Jadwidze.
T_12. Misteria
- dramatyzowanie procesji Niedzieli Palmowej,
- procesja rezurekcyjna - Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego.
T_13. Początki i rozwój monodii polskiej:
- kierlesz,
- wspólne recytowanie Symbolu, Dekalogu i pacierza,
- tłumaczenia hymnów łacińskich.
T_14. Bogurodzica – najstarsza ze znanych polskich pieśni religijnych,
T_15. Muzyka świecka – trubadurzy, truwerzy, minnesingerzy.
T_16. Muzyka wielogłosowa – polifonia palestrinowska
T_17. Polscy kompozytorzy XVI wieku:
- Mikołaj z Krakowa,
- Wacław z Szamotuł,
- Marcin Leopolita,
- Mikoła Gomółka,
T_18. Muzyka baroku:
- Jan Sebastian Bach,
- Jerzy Fryderyk Haendel,
- Antonio Vivaldi.
T_19. Klasycyzm:
- Józef Haydn,
- Amadeusz Wolfgang Mozart,
- Ludwik van Beethoven.
T_20. Romantyzm:
- Hektor Berlioz,
- Feliks Mendelssohn,
- Fryderyk Chopin,
- Robert Schumann
- Franciszek Liszt,
- Piotr Czajkowski,
- Stanisław Moniuszko,
T_21. Muzyka przełomu XIX/XX oraz XX wieku:
- Gabriel Faure,
- Maurice Ravel,
- Feliks Nowowiejski,
- Ignacy Paderewski,
- Witold Lutosławski,
- Henryk Mikołaj Górecki,
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_1. Posiada ogólną wiedzę w zakresie znajomości literatury muzycznej związanej z kulturą muzyczną europejską, a szczególnie polską.
E_2. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat muzyki kościelnej, prowadzącą do specjalizacji, polegającej na umiejętnym wykorzystaniu śpiewu i muzyki kościelnej w działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej Kościoła katolickiego (TkMA_W05)
E_3. Potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego (TkMA_U01)
E_4. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie działań na rzecz zachowania dziedzictwa kultury chrześcijańskiej (TkMA_K04)
Kryteria oceniania
M_1. Wykład
M_2. Prezentacja nagrań „audio” oraz „audio/video”
W_1. Ocenianie ciągłe przygotowania do zajęć i aktywnego udziału w zajęciach
W_2. Umiejętność umieszczenia w okresie historycznym słuchanych przykładów muzycznych, a nawet rozpoznawania kompozytorów czy tytułu utworu.
Literatura
J. Waloszek, Teologia muzyki: współczesna myśl teologiczna o muzyce, Opole 1997.
I. Pawlak, Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2001.
D. Krawczyk, Mała historia muzyki kościelnej, Kraków 2003.
B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983.
H. Feicht, Studia nad muzyką polskiego średniowiecza, Kraków 1975.
I. Pawlak, De musica sacra in Polonia. Questiones selectae, red. S. Garnczarski, t. I - III, Tarnów 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: