Katechetyka formalna TWT-KP-SM>kateche
Treści kształcenia:
T_1. Podstawowe pojęcia z zakresu katechetki formalnej
T_2. Prawne i dydaktyczno-wychowawcze uwarunkowania szkolnego nauczania religii
T_3. Dydaktyka ogólna a dydaktyka katechezy (podobieństwa, różnice, zakres analizy badawczej)
T_4. Planowanie dydaktyczne (scenariusz lekcji religii)
T_5. Cele dydaktyczne (ogólne i operacyjne, hierarchizacja celów katechezy)
T_6. Pluralizm metod stosowanych w katechezie
T_7. Definicja, klasyfikacja, funkcje i zasady stosowania środków dydaktycznych
T_8. Rola, znaczenie i funkcje podręcznika do nauki religii
T_9. Motywowanie uczniów
T_10. Pomiar dydaktyczny i ocenianie osiągnięć edukacyjnych z religii
T_11. Hospitacja lekcji religii (definicja, elementy, kategorie hospitacji)
T_12. Awans zawodowy nauczyciela
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
W01. Definiuje podstawowe pojęcia związane z procesem nauczania / uczenia się (Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 VII 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). TnMaK_W01;
W02. Wymienia cele i zadania lekcji religii / katechezy (Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 VII 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). TnMaK_W07;
W03. Wskazuje na podobieństwa i różnice między dydaktyką ogólną a dydaktyka katechezy (Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 VII 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). TnMaK_W10;
W04. Wyjaśnia cele operacyjne, proces operacjonalizacji celów ogólnych, taksonomię celów (Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 VII 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). TnMaK_W04;
W05. Szczegółowo opisuje ogniwa lekcji religii / jednostki katechetycznej (Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 VII 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). TnMaK_W04;
W06. Wyjaśnia i opisuje metody stosowane podczas lekcji religii / w katechezie oraz kryteria doboru metod (Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 VII 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). TnMaK_W10;
W07. Przedstawia etapy awansu zawodowego nauczyciela religii. TnMaK_W12.
Umiejętności:
U01. Stosuje podstawową wiedzę w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i katechetycznych (Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 VII 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). TnMaK_U02;
U02. Operacjonalizuje cele ogólne i porządkuje je zgodnie z taksonomią (Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 VII 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). TnMaK_U02;
U03. Ocenia przydatność metod, procedur, dobrych praktyk i pomocy dydaktycznych do realizacji zadań związanych z działalnością pedagogiczno-katechetyczną (Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 VII 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). TnMaK_U07.
Kompetencje społeczne:
K01. Świadomie przyjmuje etyczny wymiar diagnozowania i oceniania uczniów (Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 VII 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). TnMaK_K04;
K02. Podejmuje przygotowanie do aktywnego udziału w grupach, organizacjach, ruchach religijnych i innych instytucjach realizujących działania ewangelizacyjne i pedagogiczno-katechetyczne (Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 VII 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). TnMaK_K05.
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów:
- dyskusja w czasie zajęć dydaktycznych (U01);
- bieżąca obserwacja zaangażowania studentów w wykonywanie zajęć (U02, U03, U04, U05);
- pisemna praca dotycząca wybranych zagadnień z katechetyki formalnej (W03, K01, K02, K03);
- egzamin ustny w oparciu o tezy egzaminacyjne (W01, W02, W03, W04, W05, W06, W07).
Kryteria oceniania:
Student otrzymuje zaliczenie z wykładu, kiedy:
- uczestniczył aktywnie w wykładach (obecność na wykładach jest obowiązkowa);
- prezentował jedno zagadnienie z zakresu katechetyki formalnej;
- przygotował trzy prace pisemne, które zostały pozytywnie ocenione.
Student zdaje egzamin, kiedy:
- prezentuje przynajmniej 60% wiedzy z zakresu katechetyki formalnej (podane tezy egzaminacyjne).
Literatura
Duksa P., Strategie skuteczności szkolnego nauczania religii w Polsce. Studium pedagogicznoreligijne w wymiarze interdyscyplinarnym, Olsztyn 2007.
Dydaktyka katechezy. Część I, red. J. Stala, Tarnów 2004.
Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Tarnów 2004.
Korgul M., Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2007.
Stala J., Osewska E., Dyskutować, ale jak?, „Tarnowskie Studia Teologiczne” XXVIII/1 (2009), s. 39-50.
Stala J., Osewska E., Optymalny podręcznik do nauki religii w szkole podstawowej, „Tarnowskie Studia Teologiczne” XXVIII/2 (2010), s. 21-28.
Stala J., Osewska E., Wielostronna i wieloczynnościowa aktywizacja dzieci w młodszym wieku szkolnym w nauczaniu religii, „Tarnowskie Studia Teologiczne” XXIX/1 (2010), s. 97-108.
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
Twardzicki B., Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001.
Vademecum katechety. Metody aktywizujące, red. Z. Barciński, Kraków 2006.
W poszukiwaniu nowych metod katechetycznych, red. H. Słotwińska, Lublin 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: