Pedagogika z elementami pedagogiki specjalnej TWT-KP-SM>pedspe
WIEDZA
Student zna terminologię związaną z pojęciami z zakresu nauk pedagogicznych z uwzględnieniem: niepełnosprawność sprzężona, emocjonalno-behawioralna. Zna przyczyny niepełnosprawności sprzężonej i emocjonalno-behawioralnej. Posiada wiedzę dotyczącą form współpracy z rodzin jako pierwszym środowiskiem osoby z niepełnosprawnością, jak również szkołą jako środowisko pomocowym w rehabilitacji, uspołecznieniu i wychowaniu osoby z niepełnosprawnością. Student zna alternatywne sposoby porozumiewania się osób z niepełnosprawnością złożoną. Posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania społecznego osób głucho-niewidomych. Posiada wiedzę o ośrodkach i instytucjach sprawujących opiekę nad osobą z niepełnosprawnością sprzężoną w zakresie edukacji, rehabilitacji i wychowania. (K_W01, K_W03, K_W05, K_W06, K_W08, K_W10, K_W21, K_W23)
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi odnieść posiadaną wiedzę pedagogiczną i na temat niepełnosprawności sprzężonej do praktyki pedagogicznej. Ma świadomość istnienia modeli pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną, pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną z uszkodzonym słuchem, z niewidomą osobą z niepełnosprawnością intelektualną umysłowo, pracy z uczniem z niepełnosprawnością ruchową i afazją, pracy z uczniem z autyzmem i z niepełnosprawnością intelektualną, oraz potrafi odwołać się do nich przy analizowaniu i rozstrzyganiu problemów. Posiada umiejętności uczestniczenia w pracy grupowej i prezentowania, oraz uzasadnienia efektów pracy indywidualnej i zespołowej w formie ustnej. (K_U02, K_U08, K_U03, K_U04, K_U09, K_U16)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
Otwartości i szacunku dla podmiotowości osoby z niepełnosprawnością sprzężoną, emocjonalno-behawioralną, elastyczności poszukiwania współpracy pomiędzy środowiskami pomocowymi. (K_K03, K_K01, K_K07, K_K10, K_K15)
Wiedzy – Student zna i rozumie:
W1 terminologię obowiązującą w pedagogice oraz związek pedagogiki z innymi naukami
W2 procedury metodologiczne w naukach przyrodniczych i kulturowych oraz podstawowe metody badań pedagogicznych
W3 subdyscyplinarny charakter wiedzy i praktyki pedagogicznej
W4 historię powstania oraz rozwoju pedagogiki jako nauki
W5 antropologiczne i aksjologiczne stanowiska określające relację i sytuację pedagogiczną
Treści programowe:
Wstępne określenie specyfiki relacji pedagogicznej (W1, W5, U1, U2, U4, K1, K3)
Terminologia pedagogiczna. (W1, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3)
Podział nauk oraz związek pedagogiki z innymi naukami (W1, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3)
Procedury metodologiczne w naukach przyrodniczych i kulturowych (wyjaśnianie i rozumienia). (W2, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3)
Filozoficzne źródła koncepcji pedagogicznych oraz naukowy charakter pedagogiki. (W1, W4, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3)
Interdyscyplinarny i subdyscyplinarny charakter wiedzy i praktyki pedagogicznej. (W1, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3)
Antropologia i aksjologia procesu wychowania (różnicowania ze względu na koncepcję człowieka oraz przyjęty sposób istnienia wartości).
W cyklu 2023/2024-Z:
1. Pedagogika i pedagogika specjalna w perspektywie historycznej. 2. Pedagogika jako nauka i jej subdyscypliny. 3. Miejsce pedagogiki w systemie nauk o człowieku. 4. Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z pedagogiką i pedagogiką specjalną. 5. Organizacja procesu kształcenia oraz kształcenia specjalnego i integracyjnego w Polsce. 6. Podstawowe zasady rewalidacji i resocjalizacji osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i wsparcia społecznego. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności – Student potrafi:
U1 ze zrozumieniem rozpoznawać, analizować, rekonstruować i interpretować poruszane w tekstach zagadnienia ogólnopedagogiczne uwzględniając stanowiska poszczególnych autorów
U2 formułować wypowiedzi w sposób komunikatywny i z wykorzystaniem naukowej terminologii pedagogicznej
U3 porównywać i interpretować umieszczone w różnych tekstach zagadnienia, wyciągać z nich wnioski oraz formułować syntezy.
U4 na poziomie podstawowym i komunikatywnie formułować uwagi krytyczne oraz stosować merytorycznie uzasadnioną argumentację
Kompetencji społecznych – Student jest gotów do:
K1 brania udziału w dyskusji, uczenia się umiejętności słuchania i rzeczowego formułowania własnych wypowiedzi oraz budowania dłuższych wypowiedzi
K2 do ponoszenia w pracach zespołowych współodpowiedzialności za całość zadania oraz za wydzieloną dla niego część.
K3 rozwijania własnego zainteresowania przedmiotem i pracą pedagoga
Kryteria oceniania
1. Ćwiczenia- prowadzone głównie metodą warsztatową, wykorzystujące aktywność własną studentów: praca z całą grupą i w zespołach, praca z książką.
2. Wprowadzenie studentów w poszczególne zagadnienia poprzez wykład z prezentacją multimedialną.
3. Prezentacja treści związanych z niepełnosprawnością poprzez wykonanie posteru promującego pro-life. Na tej podstawie analiza, dyskusja w grupie i ocena poprawności.
1. Zajęcia organizacyjne
* Zapoznanie z zasadami zaliczenia przedmiotu oraz obowiązującą literaturą.
* Wprowadzenie i zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu pedagogiki i pedagogiki specjalnej.
2. Zagadnienia:
1. Terminologia związana z pedagogiką.
2. Terminologia związana z pojęciem niepełnosprawność intelektualna, sprzężona, emocjonalno-behawioralna.
2. Etiologia niepełnosprawności intelektualnej sprzężonej i emocjolnalno-behawioralnej.
3. Rodzina jako pierwsze środowisko osoby z niepełnosprawnością.
4. Szkoła jako środowisko pomocowe w rehabilitacji, uspołecznieniu i wychowaniu osoby z niepełnosprawnością.
2. Stereotypie i autostymulacja w zachowaniu dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną.
3. Alternatywne sposoby porozumiewania się osób z niepełnosprawnością złożoną.
4. Funkcjonowanie społeczne osób głuchoniewidomych.
5. Rodzina dziecka głęboko wielorako niepełnosprawnego.
6-7. Ośrodki i instytucje sprawujące opiekę nad osobą z niepełnosprawnością sprzężoną w zakresie edukacji, rehabilitacji i wychowania.
Szczegółowe zagadnienia:
1. Niepełnosprawność sprzężona a praktyka pedagogiczna.
2. Model pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną
3. Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną z uszkodzonym słuchem.
4. Model pracy z niewidomą osobą z niepełnosprawnością intelektualną umysłowo.
5. Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością ruchową i afazją.
6. Model pracy z uczniem z autyzmem i z niepełnosprawnością intelektualną.
7. Projekt programu terapeutycznego dla osoby ze sprzężoną niepełnosprawnością w wybranej kategorii wiekowej.
8. Projekt IPET (Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny).
Obecność na zajęciach - 60%
Przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w nich - 20%
Końcowy test pisemny - 20%
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Pedagogika podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019.
Kron F.W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Pojęcia,procesy, modele, przekład: E. Cieślik 2021.
Kruger H.-H. Metody w pedagogice, Gdańsk, Wydawnictwo GWP, rozdział II, 2017.
Obuchowska I. (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1991.
Kirejczyk K. (red.), Upośledzenie umysłowe- Pedagogika, Warszawa 1991, s.602- 606.
Kornas-Biela D., Przekraczanie barier edukacyjnych w ujęciu pedagogiki niepełnosprawności Jeana Vaniera: inspiracje biograficzne, w: Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian, W. Żłobicki, B. Maj (red.), Kraków 2012, s. 379-401.
Musiał S., Osoba z… czyli historia pojęcia niepełnosprawności intelektualnej. Opisywać czy działać? w: Nieoceniona wartość osoby. 25 lat Wspólnoty Wiara i Światło w Bochni, A. Jasnos, M. L. Opiela (red.), Lublin 2018, s. 39-55.
Wolańczyk T., Komender J., Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa 2015.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) Arlington 2017.
Cwirynkało K., Kosakowski Cz. (red.), Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, Toruń 2012.
Domagała-Zyśk E., Kształtowanie adekwatnych postaw wobec osób niepełnosprawnych, w: Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, A. Rynio (red.), Lublin 2007, s. 922-931.
Dykcik W. (red.), Pedagogika Specjalna, Poznań 1998.
Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2005.
Frohlich A., Stymulacja od podstaw, Warszawa 1998.
Jasnos A., Opiela M. L., (red.), Nieoceniona wartość osoby. 25 lat Wspólnoty Wiara i Światło w Bochni, Lublin 2018.
Kornas-Biela D., Przekraczanie barier edukacyjnych w ujęciu pedagogiki niepełnosprawności Jeana Vaniera: inspiracje biograficzne, w: Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian, W. Żłobicki, B. Maj (red.), Kraków 2012, s. 379-401.
Kornas-Biela D., Osoba niepełnosprawna i jej miejsce w społeczeństwie. Lublin 1988.
Lemańska A., Model pracy z uczniem z autyzmem, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, Warszawa 2010.
Musiał S., Osoba z… czyli historia pojęcia niepełnosprawności intelektualnej. Opisywać czy działać? w: Nieoceniona wartość osoby. 25 lat Wspólnoty Wiara i Światło w Bochni, A. Jasnos, M. L. Opiela (red.), Lublin 2018, s. 39-55.
Rayzacher-Majewska A., Znaczenie wspólnoty w życiu rodziców dziecka z niepełnosprawnością, w: Nieoceniona wartość osoby. 25 lat Wspólnoty Wiara i Światło w Bochni, A. Jasnos, M. L. Opiela (red.), Lublin 2018, s. 131-143.
Twardowski A., Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami, w: Pedagogika specjalna, W. Dykcik (red.), Poznań 2007.
Winczura B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Kraków 2008.
W cyklu 2023/2024-Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: