Psychologia rozwojowa TWT-KP-SM>psrozw
Podczas wykładu zostaną zaprezentowane znaczące koncepcje rozwojowe człowieka, czynniki rozwoju, periodyzacja rozwoju i nieprawidłowości w rozwoju człowieka.
T_1. Wybrane modele faz rozwojowych człowieka
Erika Eriksona stadia rozwoju psychospołecznego.
Stadia rozwoju poznawczego wg Jeana Piageta.
Rozwój moralny wg Lawrence’a Kohlberga
Koncepcja zadań rozwojowych Roberta Havighursta
T_2. Czynniki rozwoju
Zadatki wrodzone
Środowisko
Wychowanie
Aktywność własna
T_3. Periodyzacja rozwoju
Okres prenatalny
Okres niemowlęcy i poniemowlęcy
Okres przedszkolny
Młodszy wiek szkolny
Adolescencja
Dorosłość
T_4. Nieprawidłowości w rozwoju
Zaburzenia ze spektrum autyzmu
Trudności w uczeniu się.
Lęki dziecięce i fobie, fobia szkolna.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (ADHD)
Zaburzenia nerwicowe u dzieci.
Jadłowstręt psychiczny i bulimia u dorastającej młodzieży.
Depresja młodzieńcza.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna podstawowe koncepcje rozwojowe człowieka
2. Posiada wiedzę o czynnikach rozwoju, potrafi scharakteryzować człowieka na różnych etapach rozwoju
3. Zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia (TMaK_W10. P7S_WK)
4. Ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw (TnMaK_W02. P7S_WG)
5. Zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych (TnMaK_W03. P7S_WG)
6. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w powiązaniu z teologią w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, katechetycznych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (TnMaK_U02. P7S_UK, P7S_UO, P7S_UW)
7. Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej, a także katechetycznej oraz o specyfice funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych (TnMaK_W08. P7S_WG, P7S_WK)
8. Posiada pogłębioną wiedzę na temat specyfiki zaburzeń funkcjonowania u dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (TnMaK_W09. P7S_WG, P7S_WK)
9. Posiada elementarne umiejętności badawcze, pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków oraz podejmowania odpowiednich działań (TnMaK_U05. P7S_UO, P7S_UU)
10. Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanego działania pedagogiczno-katechetycznego w odniesieniu do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjno-formacyjnych (TnMaK_K03. P7S_KK, P7S_KO, P7S_KR)
Kryteria oceniania
Trzy kolokwia pisemne w trakcie semestru.
Udział w wykładach jest obowiązkowy; dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru, każda kolejna powinna zostać usprawiedliwiona. Ocena końcowa będzie obliczona na podstawie sumy punktów uzyskanych z trzech kolokwiów wg następujących kryteriów: na dst – 50%, na db – 75%, na bdb 95%.
Literatura
Literatura obowiązkowa: Harwas – Napierała B., Trempała J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kielar-Turska M., Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, w: Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii, red. J. Strelau, Gdańsk 2000, s. 285-332.
Literatura pomocnicza: Harwas – Napierała B., Trempała J. (2002). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Krzysteczko H., Pomoc w dojrzewaniu do miłości, małżeństwa i rodziny, Katowice 2000.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994.
Przetacznik – Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 1. Zagadnienia ogólne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Turner J.S., Helms D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Vasta R., Haith M.M., Miller S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wadsworth B.J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: