Psychologia ogólna TWT-KP-SM>psychol
Zakres problematyki obejmuje następujące treści kształcenia:
T_1. Metodologia psychologii
Psychologia jako nauka
Działy psychologii
Metody psychologii
T_2. Kierunki psychologii
Psychoanaliza
Behawioryzm
Psychologia humanistyczna
Psychologia poznawcza
Analiza Transakcyjna
Psychologia egzystencjalna
T_3. Biologiczne podstawy procesów psychicznych
System nerwowy człowieka
Układ wydzielania wewnętrznego
T_4. Procesy poznawcze
Wrażenia, spostrzeganie, świadomość, wyobraźnia
Pamięć, uwaga
Zdolności i uzdolnienia, inteligencja
Myślenie, język
T_5. Psychologia osobowości
Temperament, charakter, osobowość
Typologie osobowości
Osobowość dojrzała
Stres, frustracja
Emocje i uczucia
T_6. Motywy i motywacja
Potrzeby
Wartości,
Frustracja
Dysonans poznawczy,
T_7. Zagadnienia psychologii społecznej
Postawy
Percepcja społeczna
Komunikacja międzyosobowa
Konformizm
Informacja i dezinformacja społeczna
Mała grupa
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna podstawową terminologię i metodologię psychologii
2. Potrafi scharakteryzować główne kierunki psychologii współczesnej
3. Zna prawidłowości dotyczące głównych funkcji psychicznych człowieka
4. Ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw (TnMaK_W02. P7S_WG)
5. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w powiązaniu z teologią w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, katechetycznych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (TnMaK_U02 P7S_UK. P7S_UO, P7S_UW)
6. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym (TnMaK_W04. P7S_WG)
7. Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń (TMaK_W16. P7S_WK)
8. Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi (TMaK_U12. P7S_UW)
9. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMaK_K05. P7S_KK)
10. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej i katechetycznej (TnMaK_U01. P7S_UK)
11. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogiczno-katechetycznej (TnMaK_U03. P7S_UK, P7S_UO, P7S_UW)
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie na ocenę w semestrze letnim, egzamin pisemny w sesji zimowej
2. Praca semestralna (I semestr: skonstruowanie ankiety na dowolny temat, II semestr: streszczenie wybranego przez siebie artykułu)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Szewczyk W. (2003). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Biblos.
Literatura pomocnicza:
Hall C.S., Lindzey G.(1990). Teorie osobowości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Maruszewski T. (2001). Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Mietzel G. (1998). Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Mika S. (1998) Psychologia społeczna dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pervin L.A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Płużek Z. (1991). Psychologia pastoralna. Kraków: ITKM.
Sternberg. R.J. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Strelau J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Strelau J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Psychologia ogólna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Strelau J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Zimbardo P.G. (2002). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: