Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia I stopnia > Muzyka kościelna > Muzyka kościelna, studia stacjonarne, pierwszego stopnia, profil praktyczny

Muzyka kościelna, studia stacjonarne, pierwszego stopnia, profil praktyczny (MK-SL-p)

pierwszego stopnia
Stacjonarne, 3-letnie (6 semestrów)
Język: polski

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia, studia podyplomowe.

Uprawnienia zawodowe:

Absolwent studiów pierwszego stopnia posiada umiejętność posługiwania się wiedzą z zakresu przedmiotów ogólnych, podstawowych i kierunkowych objętych programem nauczania. Absolwent posiada kwalifikacje artysty-muzyka w zakresie działalności artystycznej obejmującej różnorodne obszary muzyki kościelnej, oraz nauczyciela w szkolnictwie ogólnokształcącym. Jest przygotowany do pracy w placówkach zajmujących się propagowaniem kultury muzycznej w społeczeństwie. Zdobyta wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne dysponują go do podjęcia szczegółowych działań, takich jak: pełnienia funkcji organisty, animatora życia muzycznego w parafiach i innych ośrodkach duszpasterskich, prowadzenia zespołów muzycznych (chóry, schole, zespoły instrumentalne), przygotowania psałterzystów i kantorów do posługi liturgicznej, prowadzenia wybranych zajęć muzycznych w ośrodkach kształcenia dzieci i młodzieży, podejmowanie działalności muzycznej w instytucjach kultury i mediach (radio, prasa, TV). Absolwent posiada umiejętności wykwalifikowanego muzyka lub nauczyciela w zakresie edukacji i animacji muzycznej oraz wiedzę teoretyczną i praktyczną do prowadzenia zajęć dydaktycznych i ogólno–muzycznych w szkolnictwie ogólnokształcącym do gimnazjum włącznie. Absolwent posiada znajomość języka obcego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego sopnia, po złożeniu przewidzianego regulaminem studiów egzaminu. Absolwent, który zamierza prowadzić działalność dydaktyczną w szkolnictwie ogólnokształcącym musi uzyskać kwalifikacje pedagogiczne zgodnie z wymaganiami określonymi przez właściwe przepisy.

Efekty kształcenia

Uchwała nr 27/2021 Senatu UPJPII z dnia 29 marca 2021 r. w spr. ustalenia programu studiów dla kierunku muzyka kościelna na studiach I st. o profilu praktycznym

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów muzyka kościelna absolwent w zakresie wiedzy:
- ma podstawową wiedzę dotyczącą teorii, metodologii i terminologii z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dziedziny sztuk muzycznych związanych ze studiowanym kierunkiem;
- definiuje elementy dzieła muzycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje;
- identyfikuje podstawowe linie rozwojowe w historii muzyki oraz zna publikacje związane z zagadnieniami odpowiadającymi studiowaniu kierunku muzyka kościelna;
- zna style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze;
- identyfikuje określony zakres problematyki związanej z technologiami stosowanymi w muzyce (w ujęciu całościowym) i jest świadomy rozwoju technologicznego związanego ze studiowanym kierunkiem muzyka kościelna;
- charakteryzuje powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiowania kierunku muzyka kościelna;
- wskazuje właściwy zakres wzorców i podstaw improwizacji;
- wskazuje miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju;
- wymienia podstawową terminologię następujących nauk: muzykologia, kodykologia, historia, teologia, psychologia, liturgika;
- ma podstawową wiedzę w zakresie zasad prawa autorskiego.

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów muzyka kościelna absolwent w zakresie umiejętności:
- tworzy i realizuje własne koncepcje artystyczne oraz dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia;
- klasyfikuje i wykonuje reprezentatywny repertuar związany ze studiowaniem kierunku muzyka kościelna; ma doświadczenie w wykonywaniu repertuaru w różnych stylach;
- posiada podstawowe umiejętności w zakresie interpretacji utworów reprezentujących różne style muzyczne;
- jest przygotowany do współdziałania z innymi muzykami w różnego typu zespołach;
- opanował efektywne techniki ćwiczenia, umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę;
- posiada dobre nawyki dotyczące techniki i podstawy, umożliwiające operowanie ciałem w sposób najbardziej wydajny i bezpieczny (z punktu widzenia fizjologii);
- posługuje się umiejętnościami umożliwiającymi przekazanie dzieła muzycznego (materiału dźwiękowego, formy i głównych idei) w wykonaniu artystycznym;
- jest biegły w zakresie słuchowego rozpoznawania materiału muzycznego, zapamiętywania go i operowania nim;
- posługuje się umiejętnościami przygotowania typowych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych związanych ze studiowaniem muzyki kościelnej;
- ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin: sztuk muzycznych, nauk humanistycznych i teologicznych właściwych dla studiowania kierunku muzyka kościelna, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 ESOKJ;
- dobiera właściwie formy zachowań związane z występami publicznymi;
- posługuje się umiejętnościami kształtowania i tworzenia improwizacji muzycznej;
- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy o liturgii.

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów muzyka kościelna absolwent w zakresie kompetencji społecznych:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
- samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy;
- jest zdolny do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami;
- posiada umiejętność samooceny, konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób, podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą;
- posługuje się umiejętnościami efektywnego komunikowania się
i życia w społeczeństwie, w szczególności:
* pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań,
* negocjowania i organizowania,
* integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych,
* prezentowania zadań w przystępnej formie, z zastosowaniem technologii informacyjnych;
- uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i uwzględniając ich zróżnicowane formy oraz wzbogacając je specyfiką swego wykształcenia;
- ma świadomość potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
- uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.upjp2.edu.pl/