Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia I stopnia > Praca socjalna > Praca socjalna, studia stacjonarne, pierwszego stopnia, profil praktyczny

Praca socjalna, studia stacjonarne, pierwszego stopnia, profil praktyczny (PS-SL-p)

pierwszego stopnia
Stacjonarne, 3-letnie (6 semestrów)
Język: polski

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia, studia podyplomowe.

Uprawnienia zawodowe:

Absolwent jest przygotowany do pracy poprzez odbyte praktyki w placówkach: regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie i ośrodki pomocy społecznej a także do pracy: z rodzinami zastępczymi, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w domach pomocy społecznej dla osób starszych oraz niesprawnych intelektualnie, psychicznie i fizycznie, w jednostkach organizacyjnych do spraw zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu, w ośrodkach wsparcia, w placówkach dla bezdomnych, alkoholików i narkomanów, w zakładach karnych, w ośrodkach dla uchodźców oraz w organizacjach pozarządowych zajmujących się diagnozowaniem i przeciwdziałaniem wyżej wymienionym problemom. Nabyte umiejętności zostały potwierdzone samodzielnie przygotowanym i zrealizowanym projektem socjalnym.

Efekty kształcenia

Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:

Dla studiów wyższych z dniem 1 października 2018 r. efekty kształcenia stały się efektami uczenia się – Ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1669 z późn. zm.).
Załącznik do Uchwały nr 21/2017 Senatu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z dnia 20 marca 2017 r. w sprawie określenia efektów kształcenia dla kierunku studiów praca socjalna na studiach pierwszego stopnia o profilu praktycznym od roku akademickiego 2017/2018.

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów praca socjalna absolwent w zakresie wiedzy:
- posiada wiedzę na temat historii pomocy społecznej w Polsce i na świecie (w tym roli Kościoła katolickiego) oraz na temat istoty, celów, i metod pracy socjalnej oraz jej podstaw ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych, jak również usytuowaniu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych i jej relacji do innych nauk;
- posiada podstawową wiedzę na temat struktury i organizacji systemu pomocy społecznej oraz o instytucjach społecznych kluczowych dla systemu pomocy społecznej w Polsce (kulturowych, polityczno-administracyjnych, ekonomicznych, socjalnych, związanych z opieką zdrowia, prawem, bezpieczeństwem);
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego oraz na temat istotnych dla pracy socjalnej więzi społecznych (naturalnych, stanowionych i zrzeszeniowych) jak również grup społecznych oraz środowisk lokalnych;
- posiada wiedzę o człowieku – jego rozwoju oraz o środowisku kulturowym, będącym jego kontekstem socjalizacyjnym, a także wiedzę o rodzajach dysfunkcji środowisk społecznych oraz współczesnych problemach i patologiach społecznych;
- posiada wiedzę o normach etycznych, które obowiązują w pracy socjalnej oraz zasadach funkcjonowania instytucji pomocowych;
- posiada wiedzę o projektowaniu i przeprowadzaniu indywidualnej, grupowej i środowiskowej zmiany w środowiskach życia człowieka – rodzina, grupy rówieśnicze, instytucje wychowawcze, edukacyjne, miejsca pracy zarobkowej i organizacji czasu wolnego, środowisko lokalne – poprzez identyfikację, wydobywanie i wzmacnianie ich sił rozwojowych;
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów praca socjalna absolwent w zakresie umiejętności:
- dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska oraz procesy społeczne związane z funkcjonowaniem człowieka w środowisku społecznym wskazując czynniki optymalizujące oraz zagrażające zaspokajaniu potrzeb i osiągania celów;
- wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną do opisu oraz rozumienia konkretnych zjawisk i procesów społecznych w obszarze pomocy społecznej, ich uwarunkowań kulturowych, prawnych i gospodarczych;
- analizuje przyczyny oraz prognozuje praktyczne skutki powstania dysfunkcji społecznych oraz dezorganizacji życia osób, grup społecznych i środowisk lokalnych, wykorzystując metody i narzędzia stosowane w pracy socjalnej;
- samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i przy zastosowaniu nowoczesnych technologii (ICT);
- diagnozuje – wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia – potrzeby, aspiracje, oczekiwania osób, grup społecznych i środowisk lokalnych z uwzględnieniem ich sił rozwojowych oraz destrukcyjnych (diagnoza pozytywna i negatywna);
- analizuje przebieg procesów społecznych istotnych dla rozumienia mechanizmów podtrzymujących marginalizację społeczną;
- pobudza zaradność i przedsiębiorczość, a także działania samopomocowe osób, grup społecznych oraz środowisk lokalnych;
- tworzy i posiada umiejętność analizy innowacyjnych, alternatywnych rozwiązań problemów socjalnych współpracując z klientami, członkami zespołu oraz przedstawicielami kluczowych instytucji;
- umie powoływać nowe jednostki pomocowe (grupy samopomocy, grupy wsparcia, organizacje pozarządowe), monitorować oraz ewaluować działania oraz efektywnie wykorzystać środki, które ma do dyspozycji rozwiązując problemy socjalne;
- świadomie stosuje normy, zasady, reguły pracy socjalnej (prawne, zawodowe, etyczne);
- kształtuje wzmacniające relacje z osobami potrzebującymi pomocy, będące źródłem siły, wsparcia i samodzielności;
- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz typowych prac pisemnych w języku polskim w zakresie pracy socjalnej i szeroko rozumianej pomocy społecznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł;
- określa możliwości rozwoju zawodowego przez całe życie swojego oraz klientów;
- ma umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów praca socjalna absolwent w zakresie kompetencji społecznych:
- jest zdolny i dostrzega znaczenie kontynuacji uczenia się w formie samokształcenia oraz zorganizowanych form podnoszenia kompetencji zawodowych;
- umie formułować i uzasadniać własne opinie w kwestiach społecznych; dostrzega problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań;
- potrafi komunikować się z ludźmi, organizacjami, instytucjami informując o istocie i celach działalności profesjonalnej;
- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
- uczestniczy w kreowaniu lokalnej aktywnej polityki społecznej, przypisując szczególną wartość działaniom w ramach lokalnych projektów socjalnych;
- jest przygotowany do samodzielnej, profesjonalnej pracy; potrafi współpracować w interdyscyplinarnych zespołach zajmujących się rozwiązywaniem problemów społecznych, konstruktywnie uczestnicząc w podejmowaniu optymalnych rozwiązań.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.upjp2.edu.pl/